Welkom, pastoor Marco

Vandaag, 01 september, is pastoor Marco Cavagnaro officieel onze nieuwe pastoor van de St.Urbanusparochie en binnen de Regio. De afgelopen jaren was hij werkzaam binnen de Heilige Matteüs parochie te Hoorn. Op 03 september zal pastoor Marco zijn eerste Eucharistie-viering bij ons in de Urbanuskerk houden, waarna hij in de loop van september verder zal kennismaken met de andere parochies binnen de Regio. Op zondag 17 september, na de viering bij ons in Nes, is er voor u alle gelegenheid om nader kennis met Marco te maken. De officiele installatie als pastoor van onze Regio, door deken Amro Bakker, zal plaatsvinden op zondag 24 september tijdens de Eucharistie-viering te Uithoorn. We hopen dat u in de gelegenheid bent om bij deze vieringen aanwezig te zijn, van harte aanbevolen!

Beste Marco, graag heten we u namens de gehele St.Urbanus-gemeenschap van harte welkom bij ons in de parochie! We hopen dat u de hartelijkheid, warmte en gastvrijheid mag ervaren die we u graag geven zodat u zich snel thuis zult voelen. We zien uit naar een goede, plezierige en betekenisvolle samenwerking.

Graag wilde pastoor Marco al kennis met u maken door een korte levensbeschrijving op papier te zetten; deze vindt u hieronder:

Uw parochiebestuur.

Beste parochianen,

Graag stel ik mij aan u voor! Ik ben Marco Cavagnaro, ik ben 38 jaar oud en kom uit Italië: ik ben geboren in Florence en getogen in Rome. Mijn vader Maurizio komt ook uit Italië en mijn moeder Patricia komt uit de Verenigde Staten.
Ik ben als een gewoon Italiaans kind opgegroeid, maar helaas ver van de Kerk. Toen ik 15 jaar was, kwam ik al tot de conclusie dat God niet bestond, en zo ging ik verder mijn eigen weg. Lang haar, muziek spelen in bands…geluk zocht ik overal, waar het niet te vinden was. In het jaar 1999 raakte ik in een grote crisis. Ik had alles – ik studeerde aan de universiteit, ik had een vriendin en wat geld in mijn zak. Toch voelde het alsof mijn leven geen zin had – ik was ver van de ware liefde, ver van God. Juist in dat moment heb ik God ontmoet, door de woorden van een vriend die mij over Sint Franciscus sprak en over de “volkomen blijdschap” om zichzelf helemaal aan God over te geven.
Jezus Christus kwam mij op deze manier tegemoet. Sindsdien heeft hij een weg voor mij geopend, een geloofspad in een gemeenschap in een parochie in Rome. De roeping kwam uiteindelijk sterk naar voren tijdens een bedevaart naar Keulen voor de Wereldjongerendagen van 2005. Toen heb ik mijn beschikbaarheid aan de Kerk gegeven om priester te worden, en in 2006 werd ik naar het Bisdom Haarlem-Amsterdam gezonden. Tijdens mijn jaren in Nederland heb ik de diepte van de liefde van God voor mij nog dieper kunnen ervaren.

Sinds 30 mei 2015 ben ik priester, en de laatste drie jaar (de eerste als diaken dus) ben ik in de Mattheus Parochie te Hoorn werkzaam geweest. Ik kan mijn ervaring in West Friesland moeilijk in een paar zinnen samenvatten. Ik zou kunnen zeggen – met de woorden van een bekende parabel van het Evangelie – dat ik een "verborgen schat in de akker" gevonden heb, en die schat zijn namelijk de mensen die het hart van de Kerk zijn. Met diezelfde gevoelens kom ik naar jullie parochies toe, met de zekerheid dat er ook een verborgen schat in de akker te vinden is, en uiteindelijk dat Jezus Christus mij voorgaat en dat Hij alles voorbereid heeft!

"Heb je er zin in?": dat wordt mij al meer dan een maand elke dag door iemand gevraagd. Het antwoord is simpel: ja, ik heb er ontzettend zin in! Ik ben blij om met Darek samen te mogen gaan werken, omdat ik hem sinds mijn komst in Nederland ken. Via andere wegen ben ik ook met diaken Jeroen bekend, en met hem te mogen werken vind ik ook heel prettig. Helaas kennen jullie mij nog niet… maar dat gaan wij zo snel mogelijk oplossen! Vanaf 1 september kom ik immers in de pastorie van Uithoorn wonen. Wij zien elkaar dan… daarom tot binnenkort!

Pr. Marco Cavagnaro